Radioastronomia

Dificultades o métodos de observación. Técnicas de puesta en estación, dudas a la hora de localizar cuerpos celestes...

Moderador: biork

Responder
Nirgal
Usuario

Radioastronomia

Mensaje por Nirgal »

Be, no se si posar açò ací o en altre lloc...

Com alguns ja vau sentir xarrar en la assemblea, estic posant-me en una pat de l'astronomia que me "pica" des de sempre però que fins ara havia tingut arrinconada: la radioastronomia. Des del punt de vista dels aficionats, podem fer prou cosetes, tant a nivell de "simple curiositat" com a nivell "colaboració pro-am". La idea es anar fent proves, i si vos animeu alguns, montar un d'aquells famosos "grups de treball" que mai acaben de sorgir... Podem anar discutint les coses més gnerals des d'aquest fil, i anar obrint-ne altres per a temes més específics. Ja vos aniré contant personalemnt els resultats..

¿Què es pot fer? Molt, i amb materials moooolt econòmics. El Sol i Júpiter emeten entre els 18-24 MHz, pel que amb una simple radio multibanda es poden intentar captar (si posem antenes, etc. etc. millor.. però comencem pel principi :P)

Amb una parabòlica (de les que podem trobar als contenedors d'enderrocaments) i un "satfinder" (13€ al Leroy) tenim un radiotelescopi per a 12GHz...

Amb receptor de FM (del de casa, el del cotxe...) podem seguir les plujes d'estrelles... ¡ fins i tot de dia :) !

Si a algú li interessa el tema, que no dubte en contactar amb mi. Tinc un fum de webs i documents arreplegats.. però a poc que busqueu al google, trobareu quantitats inmenses d'informació. Us pose un parell d'exemples:

http://www.britastro.org/radio/simple12ghz.html
http://www.terra.es/personal4/radioastr ... texto.html
http://www.setileague.org/articles/lbt.pdf

I si algú s'anima ¡¡ Mezquitaaaa!! podem fins i tot posar-nos amb la magnetometria ;)
tres palos de PVC, 7 metres de cable y una arradio.
AstroPajo
Usuario

Mensaje por AstroPajo »

Hola, ja fa temps que estic llegint sobre el tema, pero encara estic masa liat amb el meu telescopi caser. De totes formes, conteu amb mi per a fer el famos grup que mai acaba de sortir.
Nirgal
Usuario

Mensaje por Nirgal »

Be, ja puc dir que:

a) Amb la parabòlica, el LNB i el Satfinder es pot captar el Sol (i a mi mateix!)

b) una parabòlica de 80 cm en un dia de vent necessita d'una bona montura (rao per la qual encara no pose fotos XD )
elmonstre
Usuario

...

Mensaje por elmonstre »

Molt interessant.

Ara mateixa no tinc ni repajolera idea de radioastronomia, i em surten algunes preguntes.

Per exemple: Forats negres, quasars, pulsars. Tinc cartes on es poden localitzar els mes "facils", però la seva magnitud es molt baixa i alguns només emeten radio.

¿Podriem detectar, amb aparells casolans, objectes com aquestos?

Enfocar la antena i captar "soroll" de Cygnus-X1, per exeple, ha de ser una passada.
http://sacastellon.wordpress.com
Reflector Celestron Omni XLT 150
Refractor Synta 120mm f8.3
Celestron Omni 35, 9 y 6mm, orto Kasai 5mm Hyperion 13mm Barlow X2 Celestron Última
Prismáticos Nikon Action 16X50 4.1FOV - Neodynium - UHC-s - Polarizador
Nirgal
Usuario

Mensaje por Nirgal »

A vore...

No, eixe tipus d'objectes queden un poc fora del nostre abast (per ara.. :P )

Amb parabòlica i satfinder (esta nit obriré un fil al respecte, perquè ja tinc una primera prova amb el Sol i funciona...) teòricament alguna gent pilla M42, Cygnus X1 i Casipoea A. Però clar, ahi estem parlant de parabòliques de 1.5 m en avant... En quant puga aniré penjant links.. el squ eme tingueu al facebook podeu buscar el video que he penjat esta vesprà ;)
elmonstre
Usuario

...

Mensaje por elmonstre »

I es molt fotut ferse amb un paelló de metre i mitg? O es mes per questió d'espai?

Tal volta vaig massa depressa, però es curiositat i per preguntar...
Celestron Omni 35, 9 y 6mm, orto Kasai 5mm Hyperion 13mm Barlow X2 Celestron Última
Nirgal
Usuario

Mensaje por Nirgal »

Nop, hi ha gent q en te.. i els americans q son sempre més bèsties, de més grans. El problema es, per un costat l'espai, i per la'ltre menejar això. Huí intentant amb la de 80 mm, ja me costaba... però ja ens farem en coses més grans, ja.. XD
Nirgal
Usuario

Mensaje por Nirgal »

Be, açò es per ensenyar-vos com va el tema.. que va poc a poc però va, ia vore si acabe de picar a algú més ;)

Ara mateix, les "instalacions radioastronòmiques" del observatori "Cerro de los Guachos" (alias "ca Jordi") son una cosa aixina:

Imagen

El receptor de dalt, que ja coneixeu de les Jornades del Planetari, està funcionant ja de fa temps en 20.1 MHz, per a seguiment de flares solars. Fins fa poc treballava amb el pc que use normalment, però ara mateix està conectat al que hi ha a la part inferior. El separar el conjunt del monitor TFT del altre ordenador ha significat una reducció sensible del soroll. A més, la pantalla que podeu vore a la foto normalment està apagada i el seguiment es fa a través de xarxa, per reduïr encara més les interefències.

El receptor que hi ha a dins de l'armari es un Telefunken de FM, que per ara estic usant per a proves (encara nomeś son proves, ojo) amb detecció de meteors. Es suposa que FM no es massa recomanable i tal, però els preus d'altres receptors son molt elevats.

Els software es Radio SkiPipe per al seguiment solar, funcionant en una màquina virtual, i SpectrumLab i Colorgram per als meteors, tot sobre Debian.
elmonstre
Usuario

...

Mensaje por elmonstre »

Collons tu, que professional.

Te bona pinta.

Sona interessant la detecció de meteors.
Nirgal
Usuario

Mensaje por Nirgal »

Be, el "dipolo acurtat" per a 20 MHz ja te una instalació provisional:

Imagen

De moment pareix que funciona prou be, ara tinc que fer-li una caixeta per millorar les conexions, reforçar els "bigots" per que no es corben tant.. i el pujarem més perquè estiga més aïllat del terra. De tota manera, vull fer que siga fàcil girar-lo, sobre tot per treballar amb Júiter.
Nirgal
Usuario

Mensaje por Nirgal »

Pues l'estrena del dipolo pareix ser que va be... huí quan he tornat de celebrar dues voltes el cap d'any, he vist que hi havia una bona previsió d'activitat en radio a Júpiter... i..

Imagen

Lògicament, no puc afirmar encara que siga segur activitat joviana, però de moment el dipol està resultatn prou efectiu, i la gràfica és "de llibre". Seguirem escoltant.
elmonstre
Usuario

...

Mensaje por elmonstre »

Vale tio, ho estic flipant una mica...

Com apuntes l'antena a Júpiter?
Si es com escoltas l'ionosfera... Com pots saber que es activitat joviana?
Alguna frequència concreta?
Nirgal
Usuario

Mensaje por Nirgal »

En principi les senyals de Júpiter son prou fortes com per a detectar-les només amb una ràdio multibanda normal.. però en la pràctica jo ho he estat provant i no l'he pillat. El tema de l'antena es fàcil: s'afluixen un poc les garres, es gira... i.. :P No, en serio, l'antena es la que hi ha al missatge de dalt; és un dipol, per tant, la major sensibilitat la te en "vertical" a l'eix del cable. Simplement cal girar-lo un poc.

Ara, la ionosfera... precissament per això no es pot escoltar a Júpiter per el dia (cosa que en algunes webs s'afirma que es pot fer), ja que el Sol està activant-la. Només es pot intentar de nit, quan la inosfera està desactivada i "transparent" a les senyals de Júpiter.

La freqüència està entre 18 i 24 MHz; normalment es diu que el màxim està entre 20 i 22... jo faig el que al projecte "Radio Jove", gastar la mateixa per al Sol i Júpiter. Al cas de Radio Jove es perquè fan receptors fixes; però al mateix temps, si tens una freqüència determinada i saps que està buida.. aleshores la gastes pa les dues coses.

Ara be, com dic dalt, NO estic segur encara que això siga Júpiter. Tinc que escoltar be l'audio i tal. Però: Júpiter estaba en un moment de tèorica probabilitat alta i la gràfica es molt sembalnt a altres que he vist. Caldrà seguir investigant :)

Per cert (espere que la imatge no siga masa llarga per al foro):
Imagen

Si et fixes, la iamtge de l'esquerra és el programa de previsió d'activitat. Mś tard no vaig pillar res més, però també és cert que Júpiter ja estava molt baixet.
elmonstre
Usuario

...

Mensaje por elmonstre »

Ja ho entenc... millor que abans.

Hi ha per a investigar una estoneta...
Responder